01 april 2013

As Perikelen en To-Do lijstje

Afgelopen week contact gehad met Ymte naar aanleiding van mijn recente achterwiel problemen (moer verlies / bout verlies / wiel verlies). Ymte had mij een nieuwe as toe gestuurd omdat het mogelijk kan zijn dat het draadeind waar de twee moertjes aan zitten wat speling heeft, waardoor de moertjes en boutjes zich makkelijker kunnen loswerken.

Na een paar dagen kwam het spul aan en kon ik aan de slag. Oude as eruit, nieuwe erin. Tenminste ...... hhhhmmmpfff  ! Dat gaat niet zo makkelijk. Die nieuwe as is toch iets dikker dan de oude. Ik pak een stuk hout en timmer de as voorzichtig langs de twee lagers. Dat gaat nog steeds moeizaam. Millimeter voor milimeter schuift de as langs de lagers, totdat hij de cassette tegenkomt. Hoe ik de cassette ook manoeuvreer, ik krijg de as er met geen mogelijk in. Wat nu ? De as eruit dan maar, en de oude as er maar weer in. Want ik wil wel nog even fietsen dit weekend.

De as-trekker erop en draaien maar. Eruit gaat wat soepeler dan erin, totdat ik aan het eind van de draad ben. Normaal gesproken kan je de as er nu met de hand uit trekken, maar dat gaat nu dus niet. Hoe nu verder ? Ik sprokkel wat plankjes bij elkaar en schroef deze aan beide zijden van de as, onder de alumunium buis van de as-trekker. Nu kan ik weer wat centimeters vooruit. Ik moet nog een tweede set plankjes gebruiken om de as er eindelijk uit te krijgen.

Rob aan het knutselen


Ik schuif de oude as er weer in, dat gaat een stuk makkelijker. Boutjes en moertjes erom. Ik geef het wiel een zwiep en merk dat de lagers hun beste tijd gehad hebben. Al na een paar omwentelingen houdt het wiel het voor gezien. Heb ik met het timmeren van de nieuwe as de lagers beschadigd ? Dat zou niet zo mooi  zijn, maar dan heb ik misschien een reden om de SKF lagers van Velomobiel onderdelen te bestellen ;-) Dat breidt het to-do lijstje weer wat uit, want één van mijn remmen loopt sinds deze winter een beetje aan.

Op tweede paasdag kruip ik de fiets in voor een test / lente ritje. Hoewel het nog vriest is het best aangenaam fietsen, totdat mijn rechter band lek wordt. Het zit mij niet mee de laatste tijd. Ik grabbel mijn gereedschapsdoos uit het vooronder. Waar zijn toch die bandenlichters ? Ik vind er maar één. Met de laatste klapband heb ik die lichters ergens in de fiets gegooid, en daar liggen ze waarschijnlijk nog steeds. Geen zin om te zoeken. De banden gingen er bij het monteren nogal makkelijk omheen, dus zonder lichters moet het ook wel lukken. En warempel, het lukt.

Ik vind een miniem steentje dat voor het lek verantwoordelijk is. De Shwalbe Durano's die ik hiervóór om de velgen had zitten konden zo'n steentje wel hebben, maar de nieuwe F-Lites toch kennelijk niet. Misschien komt dat ook door het oude binnenbandje, dat een stuk minder dik is dan de dikke F-Lite. De binnenband zal dus bij het oppompen meer uitrekken, waardoor de wand van de band dunner wordt. Misschien toch andere binnenbandjes ? Nog iets voor mijn To-Do lijst.

Dus dat wordt:
1. trommelremmen nakijken / smeren.
2. lagers nakijken, mogelijk zijn ze na het fietsen weer wat geset, anders nieuwe.
3. uitkijken naar dikkere binnenbanden, of een anti lek lint, of beide

1 opmerking:

  1. Gewoon SV7 biba's erin doen. Zijn geschikt van 40-406 tot en met 62-406. Die passen wel in een F-Lite.

    BeantwoordenVerwijderen