28 april 2013

SKF E2 lagers geplaatst

Het raadsel met de lagers is opgelost. Velomobiel.nl gemaild over mijn lager-perikelen en de problemen met de versnelling en het invreten van de brug. Gisteren kreeg ik onderstaand antwoord van Allert:


Dag Rob,

Het is beter een derde lager te monteren aan de ketting kant tegen het al aanwezige lager aan. De tussenbus moet dan ingekort worden. Let er wel op dat de bus vlak is, bij voorkeur inkorten met een draaibank.

Als oorzaak van het inslijten lijkt mij het meest waarschijnlijk dat je geen of een te korte paddestoel hebt gemonteerd. Ter verduidelijking een foto van een paddestoel en de een paddestoel op de plek waar deze gemonteerd dient te worden. Bij het vervangen van de cassette of het freewheel kun je deze vergeten.

Om hem te demonteren moet je de cassette moer losmaken.

Groeten, Allert


Duidelijk dus. Eerst maar beginnen met de tussenbus. Daar moet een stukje vanaf, ter dikte van één lager. Allert had het over een draaibank, waarschijnlijk omdat als je de tussenbus niet goed haaks afzaagt, de lagers ongelijk aangeduwd worden en ze scheef kunnen komen te staan. En dat is niet goed voor een lager. Ik heb alleen geen draaibank. Maar via een truukje kom ik er wel. Ik zaag de tussenbus iets ruimer af en schuif deze over de achteras, zodat er een klein randje over de as uitsteekt. Met een vijl kan ik nu eventuele afwijkingen gladstrijken, en dat gaat prima. Lagers om de as, tijd voor een plaatje:

De SKF E2 lagers om de achteras - met afstandsbus

Nu wordt het spannend; de lagers moeten in de achterbrug. Evenals een draaibank heb ik ook geen lagerpers. Ik heb wel een houtklem en een plankje. Na het aanbrengen van een beetje lagervet aan de buitenkant van de lagers begin ik met mijn provisorische pers. Ik voer de druk voorzichtig op en de lagers verdwijnen met beleid in de achteras. Weer een klus waar ik tegenop zag met goed gevolg afgerond. Nu nog de seegerring erin en ik ben klaar. Mijn nieuwe lageropstelling ziet er als volgt uit:

Dwarsdoorsnede achteras

Nu nog even kijken hoe het met mijn paddenstoel staat. Hiervoor moet ik de cassette uit elkaar halen. En daarvoor heb je een speciale tang nodig. En laat ik voor de verandering die tang wél in huis hebben ! Zes jaar geleden heb ik namelijk al een akkefietje met mijn cassette gehad. De moer die de tandwielen bij elkaar houdt was losgekomen, met als gevolg dat ik niet meer voor- of achteruit kon. Sindsdien fiets ik altijd rond met een cassette afnemer. Na wat ferme tikken ligt het zaakje open en kan de paddenstoel eruit. Dat ziet er inderdaad niet echt geweldig meer uit, als ik de foto die ik van Allert heb gekregen vergelijk met mijn paddenstoel. Die heeft zijn beste tijd gehad.

Nieuwe en oude paddenstoel

Gelijk maar een mailtje gestuurd naar Velomobiel met de vraag of zij een nieuw exemplaar kunnen opsturen. Ondertussen nog maar even getest of de lagers goed lopen. Ik monteer de brug op de workmate en installeer de hele zooi in de achtertuin. Even droogfietsen:

Achteras op Workmate
Later deze week nog de puntjes op de i en dan kan ik eindelijk weer gaan fietsen. Dat wordt onderhand wel tijd ! Want het is Lente !!

2 opmerkingen:

  1. Dag Rob,
    Dit ziet er weer goed uit, succes met je werkzaamheden, het gaat zeker lukken.
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rob,
    voor mij ben je een 1e klas monteur die zich prima weet te redden.
    Gr.Pé

    BeantwoordenVerwijderen