Achterwiel lagers |
Kettingtandwiel plus ashouder |
Risse Genesis schokdemper |
Bij Rose.nl een demperpompje gekocht, dat inmiddels al een paar dagen op m'n bureau ligt.
Gisteren middag begonnen met het eerste klusje; de trommelrem van mijn rechter voorwiel. Deze bleef zo af en toe hangen. Ik heb nog nooit een voorwiel verwijderd, en ik zie er dan ook een beetje tegenop. Ik begin met de twee moertjes bovenop de veerpoot. Dat was makkelijk. Zo gebeurd. Nu aan de onderkant. Boven de kogelkopjes bij het wiel zie ik ook moertjes zitten. Die zullen er ook wel afmoeten. Ik pak een steeksleutel en begin te draaien. Hmmm. Dit is het niet. Ik zie het hele kopje met as ronddraaien wanneer ik aan de moer draai. Ik had op internet al iets gelezen over een splitpen, maar ik zie niets zitten.
Ik weer naar binnen en weer even het internet op. Ik lees weer dat er een splitpen moet zitten op elk kogelkopje. Ik zie door het stof en vuil dat zich op betreffende onderdeel heeft vastgezet niets.... Oude tandenborstel erbij, poetsen, en waarempel; daar zit iets dat op een metalen draadje lijkt. Tangetje erbij, en na wat prutsen trek ik het pennetje eruit. En zoals het wel vaker gaat zodra je de schwung te pakken hebt, is het een fluitje van een cent.
Ik haal het wiel los en schroef een laatste moerje los dat het wiel op de as vast zet. Ik inspecteer de trommelrem. Los van wat vuil ziet alles er netjes uit. Geen roest. Alleen aan de buitenkant zit er tussen de hefboom en het huis van de trommelrem flink wat roest en vuil. Dit kan het hangen hebben veroorzaakt. Hefboom los, roest en vuil eraf, likje kogellager vet ertussen en alles weer dicht.
Voor ik het wiel weer terugzet schrob ik de wielkast leeg; tot mijn verrassing komt er een kilo aan zand, vuil, stof en stro uit. Kunnen we de tuin weer een beetje ophogen. De inhoud van de andere wielkast gebruik ik voor de versterking van de Gorinchemse stadswallen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten