22 januari 2020

Nooit meer oliebollentocht

De showroom
Ik geef het maar gelijk eerlijk toe: de titel van dit artikel is pure clickbait. Want waarom zou ik nu schrijven dat ik nooit meer naar een oliebollen tocht zou gaan terwijl ik er vorige maand nog zo positief over schreef ?

Welnu, als ik niet met dit Velomobiel - winterfestijn had meegereden, was ik afgelopen weekend niet naar Dronten gereden op een proefrit te maken met een DF. En dan was ik daar niet lyrisch over geweest. En dan had niet gelijk zo'n ding besteld. En dan had dat mij ruim achtduizend euro bespaard.

Daarom dus. Het jaagt je op kosten, zo'n oliebollentocht.

En dat allemaal door een voor mij onbekende DF berijder die voor aanvang van de oliebollentocht met een achteloos gebaar met één hand zijn fiets optilde om deze op een picnic tafeltje te zetten. Ik zou wel een een hartig woordje met die vent willen hebben 😉.

Er is sinds de aanschaf van mijn Quest een hoop veranderd in de velomobiel wereld. In de tijd van de gelcoat had je de keuze uit maar liefst drie kleuren: rood, geel en wit. Nu heb je de keuze uit veertien kleuren, en drie verschillende kleurpatronen. Verder was de wachttijd in 2005, toen ik mijn Quest bestelde, ruim anderhalf jaar. Nu is dat 12 weken.

En dan nu mijn rij ervaringen in de DF. Het in- en uitstappen is even wennen, omdat het instap gat een stuk smaller is dan de Quest. Maar als je eenmaal zit, zit de fiets als gegoten. Dit komt ook door het nieuwe zitje, dat nu meer naar de rug gevormd is en je in de bochten meer zijdelingse steun geeft. Over bochten gesproken, die gaan voor het lage zwaartepunt veel vlotter en soepeler in vergelijking met de Quest, mede omdat de fiets nu in de bochten veel minder overhelt. En dan het optrekken... mijn Quest weegt met alle reserve onderdelen en extra's al gauw zo'n 40 kg, dus je merkt dat je in de DF door zijn veel lagere gewicht bij het optrekken veel minder massa in beweging hoeft te brengen. Je zit dus al gauw op een lekkere fietssnelheid.

Ik heb gelijk de gelegenheid genomen om even een proefrit te maken met een toerkap en een zomerdak. Een toerkap vind ik te lawaaiig. Het zicht rondom is prima, maar alle geluiden binnen de fiets worden door de toerkap nog een extra versterkt. Niet echt iets voor mij. Het zomerdak daarentegen werkt voor mij veel beter; lekker stil en in combinatie met de schuimdeksel ook nog weerbestendig.

En dan de kleur: dat was nog het moeilijkst. De kleur moest niet vloeken met de velomobiel - panorama foto's die ik altijd maak, maar ook weer zo zijn dat de fiets wél mooi aftekende in het landschap. Dus er vielen gelijk al een aantal kleuren af (ik ben geloof ik de eerste die de kleuren van zijn fiets afstemt op het Hollandse landschap 😉).

Het komt er dus in het kort op neer dat ik afgelopen weekend een DF-XL besteld heb, en dat ik na 13 jaar veel fietsplezier in mijn Quest, de fiets de komende tijd in de verkoop ga zetten (of 'm door Intercitybike laat verkopen).

Testritje


Kijk 'm blij zijn 😄

13 opmerkingen:

Kevin zei

Ik weet niet of je mij gezien hebt (licht getinte lange kerel met een wit/grijze DF), maar ik moest m'n (nog splinternieuwe) DF tijdens de Oliebollentocht inderdaad op een tafeltje zetten ivm een leeglopende achterband, en dat ging inderdaad vrij eenvoudig met één hand.

Dus bij deze: SORRY! :-)

Rob Broek zei

:-D
Excuses aanvaard.

De Bobslee zei

Rob van harte gefeliciteerd! Een prima keuze, ik was in 2015 ook helemaal lyrisch na m'n proefrit in de DF, zit inderdaad als gegoten, en dan die snelheid........Wauw!
Helaas passen op de DF geen bredere banden dan 35-406 voor, dus mijn 42-406 winterbanden (spikes) gaan daar niet op........Daar hield het voor mij op dus......Tot mijn grote spijt!

Peter de Rond zei

Gefeliciteerd Rob, tja in 15 jaar tijd verandert er veel, ook in velomobielenland. Het is een beetje het appel en peren verhaal wat vergelijking betreft, alleen al het verschil in stijfheid tussen glasvezel en carbon is groot, en dan nog het verschil in gewicht.
Ben benieuwd wat het gewicht van de DF is als je de spullen vanuit de Quest overlaad in de DF?
Geniet ervan, kost genoeg.

Kevin zei

@Peter: Ik heb het gevoel dat de stijfheid meer doet dan de kilo's. Weeg zelf al rond de 100, dus in mijn geval is het nog geen 15% t.o.v. m'n oude glasvezel Quest en nog minder t.o.v. een carbon Quest. Ik ga nu mensen flink tegenspreken maar ik had ook het gevoel dat de QuattroVelo sneller aanvoelt dan een carbon Quest, ook al is die Quest op kruissnelheid misschien weer in het voordeel; vermoed zelf daarom dat het een generatieverschil is. De Quest 3 zal op z'n minst wel weer langszij komen, niet?

Reinier | Intellifiets zei

Welkom bij de DF club!

Rob Broek zei

@Reinier: Dank :-)

Rob Broek zei

@Peter de Rond: Op dat overladen van spullen moet ik inderdaad letten. Ik heb wel eens een tijd rond gereden met een overdaad aan gereedschap en reserve onderdelen.

Kevin zei

Bedacht me trouwens nog iets Rob, omdat ook jij de wegligging specifiek aanhaalt: Bij de DF ligt de grens héél ver weg, maar hij kan echt wel omver in een te snel genomen bocht!
Ik ging afgelopen week flink op twee wielen, en moest er heel wat sneller bij zijn dan in de Quest. Nog steeds op bedacht zijn dus ;-)

Wim zei

Vergeet ook niet de 'Euforie-factor'.

Je stapt vanuit een oude volgeladen Quest in een superlichte splinternieuwe DF. Tja, dat is echt euforisch te noemen.

Ik vond de DF helemaal niet echt sneller dan de XS. De XS blijft gemakkelijker rollen op snelheid. De DF is gemakkelijker op snelheid te krijgen.

De DF past mij simpelweg beter dan de XS. En in een goedpassende en -zittende fiets fietst het gewoon fijner.

Kevin zei

@Wim de DF is anders dan een Quest. Vandaag een rondje gereden met één van de Rotte Rijders. Op een aantal dijkjes had ik het gevoel flink te moeten inhouden zodat hij bij kon blijven (@ 40-45 km/h). Toen we vervolgens op wat slechter wegdek kwamen en wind schuin van voren kregen reed hij met hetzelfde tempo voorop en had ik ineens moeite om bij te blijven. T.o.v. m'n oude glas-Quest (die lang niet altijd helemaal in orde is geweest) rijd ik gemiddeld wel echt flink harder, m'n recordtijd op een regelmatig woon-werkritje is 17% sneller geworden. Oorzaak hiervan ligt denk ik in 2 zaken:
1. makkelijkere acceleratie (naar mijn vermoeden dus meer door betere stijfheid dan door gewicht - ik weeg zelf al 100 kg, en dan heb ik nog schone kleren, een handdoek, twee laptops en nog wat andere bagage bij me)
2. veel hogere bochtensnelheden. De DF heeft een kleinere draaicirkel en ik durf er veel meer mee te smijten, omdat ik weet dat ie minder snel kiept; één S-bocht over een bruggetje nam ik eerder rond de 20 km/h met één wiel van de grond, nu vlam ik er met 35 op de teller doorheen. Geen voordeel in de polder, maar in de Randstad zeker wel. Klein voordeeltje daarbij is dat ik me in de DF niet schrap hoef te zetten, omdat ik met m'n schouders al zo'n beetje tegen de beide zijkanten zit.
Als laatste vind ik het zonnedakje van de DF heel veel fijner dan een racekap op de Quest. Veel frisse lucht en toch lekker uit de wind, geen herrie om je oren etc. Enige waar ik nog even iets moet verzinnen is het schoon houden bij mist/regen - binnenkort even een wisser proberen te fabriceren.

Rob Broek zei

@Kevin: Mijn eerste gedachte toen ik de eerste testrit aan het maken was, was inderdaad: met deze fiets kan ik meer smijten :-)

Reinier | Intellifiets zei

@Kevin: kijk even op mijn blog hoe ik het probleem met een mistig vizier compleet opgelost heb. http://intellifiets.blogspot.com/2019/05/mini-vizier-20.html. Iets vergelijkbaars met de racekap gedaan. Zal vast ook wel met het zonnedak kunnen.