De schakelkast was af (zie vorige post), hoopvol toog ik naar mijn fiets om te testen of alles naar wens werkte. Ik verbind de stekkers, niks. Controleer de stekkers. Deksels, een aantal pootjes van de richting-aanwijzer schakelaar zijn verbogen. Dat ding heeft zeven pooltjes in een stekker met een doorsnede van 10mm. Onnodig te zeggen dat dat nogal klein is, en een ongelukje is snel gemaakt. Na drie kwartier pielen met een tangetje weet ik de pooltjes zo recht te krijgen dat een en ander weer in elkaar schuift. Nu hoor ik het relaitje van de richting aanwijzer wel klikken, maar de lampjes branden niet. Grmmbl, grrrrrr.
Ik knip de kabel van de richting aanwijzer los en neem het hele zooitje mee naar binnen en meet het hele rimram door. En zo kom ik erachter dat de beide voedingen van de knipperlichten à 15 euro per stuk overleden zijn. Slik. Zeker ergens sluiting gemaakt. En zo word ik gedwongen om een klusje dat ik voor later wilde bewaren nu uit te voeren; het stroomlijnen van de knipperlicht schakeling.
De schakeling zat zò in elkaar dat de knipperlichten ook als standlichten te gebruiken waren. Deze functie heb ik alleen niet of nauwelijks gebruikt, en sloop ik er nu dus uit. Dat scheelt gelijk weer twee relais en een hoop draadjes. Verder zoek ik op wat het amperage en voltage van de knipperlichtjes ook alweer was. Dat komt uit op 350mA en 2,3V. De ledjes staan in serie, dus ik kan ze met een eenvoudige voeding van 5V ook aan het branden krijgen. Dat wordt weer een paar uurtjes solderen, maar het electronische gedeelte van mijn fiets wordt er wel simpeler en minder storingsgevoelig door.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten