De ankerplaten zelf zijn in orde. De laatste keer waren ze mooi schoon en (uiteraard) niet vet. En de scharnieren van de ankerplaten scharnieren zoals scharnieren scharnieren moeten. Eerst maar eens een mailtje gestuurd naar de heren van Velomobiel, en die bevestigden al wat ik een klein beetje vermoedde: nieuwe remkabels. De volgende dag lagen ze al in huis, een complete remkabel kit, inclusief buitenkabels.
Afgelopen weekend de oude kabels eruit gehaald. Dat gaat snel. De nieuwe kabels erin gaat wat minder snel, maar dat ligt voornamelijk aan mij. Ik doe namelijk eerst de rechter kabel, en daarna wil ik met de linker beginnen. Maar dat lukt niet, omdat het busje van de rechter kabel in de weg zit. Daar heb ik een neus voor; onderbewust de dingen net verkeerd om doen. Dus moet de rechterkabel weer helemaal los kan ik weer opnieuw beginnen, maar nu met de linker kabel.
Dat gaat niet makkelijk, omdat ik het busje aan het uiteinde van de remkabel niet tussen de remhendel uit krijg. Ik moet de remhendel eruit halen en er een schroevendraaier tussen zetten om dit voor elkaar te krijgen. Daarna doe ik (bijna) alles goed. Eindbusjes goed, stelschoefjes goed, handrem staafje goed. Alleen aan het eind, wanneer ik de kogelkopjes vast zet..... shit, de borgclip dondert eruit, tussen de wielophanging. Ik zoek en ik zoek, ik ga aan de gang met een magneet, maar ik kan het kleine kreng niet vinden. Ik zet het even tijdelijk vast met een paperclip, en maak een testrit. De remweg is weer een stuk beter. En daar doen we het voor.
Setje binnen- en buitenkabels op de vloer van de schuur. |
De binnenkabels, met de coating |
De buitenkabels, mooit afgewerkt |
Heb je de borgclip nog gevonden of ben je nog steeds aan het zoeken met de magneet?
BeantwoordenVerwijderenMetaaldetector?
BeantwoordenVerwijderen