10 januari 2023

Weer eens gebroken spaken.

 

Eind december hoorde ik tijdens een ochtend ritje ineens een 'plonk' links onder vanuit mijn fiets opklinken. De weg was schoon en vlak, dus dat was op zich wel vreemd. Ik nam mij voor om zodra ik thuis was de voorwielen een inspectie te geven, want ik vermoedde dat het wel eens een gebroken spaak zou kunnen zijn. 

Ik hoefde echter niet tot thuis te wachten voor die inspectie, want een paar kilometer verderop kreeg ik een lekke band. En met het verwisselen van de band viel mijn oog vrijwel direkt op (welgeteld) drie kapotte spaken. 

Dit was voor mij een déjà vu, want op de kop af twee jaar geleden had ik hetzelfde probleem, met hetzelfde voorwiel. Ik heb toen Ymte gevraagd om een stel nieuwe spaken, omdat ik zo eigenwijs was te denken dat ik dit zelf wel kon repareren. En in eerste instantie zag het resultaat er wel goed uit, want het wiel bleef recht, en er braken verder geen nieuwe spaken.

Maar de garantie op mijn knutselwerk was niet meer dan twee jaar dus, en ik moest andermaal beslissen wat ik zou doen. Al snel besloot ik dat ik het repareerwerk nu maar aan een deskundige over zou laten. Ik mailde Ymte met de vraag wat hij het beste vond: Intercitybike de reparatie laten doen of dit overlaten aan de lokale fietsenmaker. Ymte raadde mij aan de reparatie door Intercitybike te laten doen, omdat zij het passende richt-asje hebben om het werk goed uit te kunnen voeren.

Ik dus het wiel op de post en richting Dronten laten sturen. Daar belandde het in eerste instantie bij de lokale Gamma, omdat Intercitybike tussen kerst en oud en nieuw (uiteraard) gesloten was. Maar toen Ymte het wiel uiteindelijk in handen had, was de klus ook snel geklaard. Hij verving de negen zwaarst belaste spaken en stuurde het wiel dezelfde dag weer terug.

Ik kan dus weer lekker fietsen in 2023 😉 




1 opmerking:

  1. Ik heb ook met hem gecorrespondeerd over die spaakbreuken bij Alex 16 velgen. Het schijnt dat die standaard geleverd worden met loodrecht geboorde spaakgaten. Voor radiaal gespaakte wielen dus.
    ICB spaakt echter gekruist waardoor de spaken dan verbogen worden net onder de velg.
    Tegenwoordig zouden ze de spaakgaten eerst iets opruimen bij ICB om die (veel te smalle) velgen alsnog geschikt te maken voor een kruislings spaakpatroon.

    BeantwoordenVerwijderen