19 december 2020

Drie gebroken spaken

Afgelopen zaterdag ochtend wilde ik een ritje maken, na een week lang niet gefietst te hebben. Het was uiteraard nog donker. Het werd een ritje van 250 meter. Bij het wegrijden klonken er onheilspellende geluiden vanuit mijn linker voorwiel. Ik parkeerde de fiets onder een lantaren paal en haalde het wiel eraf. Er was een spaak gebroken en deze schoof bij elke omwenteling van het wiel tegen de wiel ophanging. Terug naar huis dan maar om het een en ander bij daglicht nader te inspecteren. Groot was mijn schrik toen bleek dat er drie spaken waren gebroken, en dit allemaal aan één kant van het wiel. Hoe lang heb ik hier mee rond gereden ? En nog belangrijker: hoe heeft dit kunnen gebeuren ? 

Ik met mijn wiel naar de fietsenmaker om de hoek, maar die konden mij niet verder helpen. Ze hadden de spaken niet op voorraad en was niet duidelijk of deze ook snel besteld zouden kunnen worden. Het viel hem op dat de overgebleven spaken niet allemaal even goed op spanning zaten (was mij ook al opgevallen, maar zoveel ervaring heb ik hier niet mee, het is de eerste keer dat ik met een velomobiel tegen gebroken spaken aanloop). Nu is mijn fiets een speciaal geval; deze is gefabriceerd vóór en tijdens de eerste Covid lockdown. De fabriek in Roemenië is toen een tijdje gesloten geweest, en ik heb zes weken langer op mijn fiets moeten wachten. Mogelijk is mijn linker voorwiel toen terzijde gelegd, en na die zes weken lockdown direct ingebouwd, zonder de spaak spanning te controleren. Ik spreek af met de fietsenmaker dat ik eerst contact opneem met Dronten, met het verzoek om nieuwe spaken, en ze dan door de fietsenmaker in te laten bouwen, want ervaring met het spannen van spaken heb ik niet.

Diezelfde zaterdag gemaild naar Intercitybike, en zij zouden per ommegaande de spaken + nippels opsturen. Door de drukte bij de post duurde het echter tot donderdag voordat ik de spaken in handen had. En ondertussen was de tweede lockdown een feit en was de fietsenwinkel gesloten. Pech komt zelden alleen.

Dan maar zelf doen. Ik bluf mij er wel doorheen. Gelukkig zitten de gebroken spaken allemaal aan de binnenkant, anders had ik de carbon wieldeksel eraf moeten steken. Een klusje waar ik niet op zit te wachten. Het lijkt erop dat de wielkap met zwarte siliconen kit zit vast gekit, maar zeker weet ik dit niet. Maar omdat de spaken aan de binnenkant zitten kan ik ze er met een beetje gepeuter in krijgen. Daarna de spaken op spanning brengen. Ik loop gelijk de andere spaken langs. Sommige spaken staan wel héél erg strak, terwijl andere er maar een beetje slap bij hangen. Voor de zekerheid controleer ik gelijk even het andere wiel, maar daar is alles zo te voelen in orde. 

Ik heb nu een paar testritjes gedaan, in het donker, en aanvankelijk heel voorzichtig. Zo te voelen heb ik alles weer goed in elkaar kunnen zetten. Het linker voorwiel wobbelt niet, en vooralsnog zitten alle spaken er nog in. En omdat mijn blog niets is zonder een paar (panorama) foto's, nog even een toegift, gemaakt tijdens de testritjes.



(voor het archief: mijn velg is een Alexrims DA16, de spaken zijn (als ik het goed heb opgemeten), Sapim Laser spaken, double butted, 154 mm, met Sapim Polyax nippels)

8 opmerkingen:

  1. Je kreeg meteen de juiste lengte.

    Wow, die kreeg ik pas bij mijn derde verzoek.

    Ik heb nog steeds 2 setjes van 10 spaken hier liggen van de verkeerde lengte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel Rob, dan heb je het of goed gedaan, of gewoon veel mazzel gehad als het wiel gelijk recht loopt.......Dat kan wel eens heel anders uitpakken met herspaken van wielen, en zeker als je losse spaken gaat aandraaien op goed geluk.....Ik heb zelf al een paar wielen volledig zelf opgebouwd, en dat is goed gelukt, maar wel iets wat je door veel doen moet leren volgens mijn (nog steeds beperkte) ervaring.............En opbouwen met een nieuwe velg is dan soms ook nog makkelijker dan een kromme velg weer te richten.....
    Maar goed, het is je gelukt, chapeau_!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank. Nu nog afwachten of een en ander ook na een paar honderd kilometer nog recht staat en/of niet gebroken is....

      Verwijderen
  3. Ik heb Ginkgo ' tubeless ready' velgen volgens mij maar het staat er niet op.
    Die firma gebruikt voor de velomobiel-wielen ook wel Kinlin of Ryde velgen.
    In geval van spaakbreuk geeft het volgende citaat te denken: De gebruikte trommelrem heeft speciaal voor ons
    kleinere spaakgaten gemaakt. Dit zorgt voor een perfecte pasvorm van de specifieke lichte Sapim DD Laser-spaken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Rob,

    Ondanks de gebroken spaken de foto's zijn weer erg mooi ,hartelijk dank daarvoor.

    groeten
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit ook gehad met mijn Quest, gewoon de gebroken spaak tussen de andere vouwen en het ritje afmaken. Bij thuiskomst bleek dat er al 4 spaken kapot waren. Nieuwe besteld in Dronten en deze erin gezet. Hou er wel rekening mee dat er nog meer spaken zullen volgen in dat wiel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Had ik ook al aan gedacht. Ik heb inderdaad al wat reserve spaken besteld. Goed om te weten dat je ook met vier ontbrekende spaken een ritje af kan maken.

      Verwijderen