De afgelopen weken (het is eigenlijk al wat langer geleden, maar goed), bezig geweest met een nieuw achterlicht voor DF. Nu zult u zich afvragen waarom een nieuw achterlicht nodig is. Welnu, ten eerste omdat ik zo meteen toch al bezig ben met het verbouwen van de elektra in de DF, en ten tweede omdat het kan 😉.
Ik ben over de huidige twee leds voor het achterlicht en de knipperlichten niet helemaal tevreden, dat kan mooier en beter, en vooral meer. Het is natuurlijk wel een hele hoop werk, maar dat geeft niet, want ik vind het leuk om weer eens wat te knutselen.
Bij Intercitybike had ik bij het ophalen van de fiets al gevraagd of de kap waarin de achterlichten zitten makkelijk los gehaald kon worden. Ymte verzekerde mij dat dit kon, met beleid en geduld. Voorzichtig met een plamuurmes de siliconen laag tussen tussen de kap en de fiets weggehaald. Na een uurtje prutsen had ik de kap eindelijk los. Ik had de lak van de fiets op twee punten een beetje beschadigd, maar dat tip ik wel weer bij. Hieronder de kap met een hele berg siliconen.
Eerst maar eens gekeken hoe een en ander in elkaar zat. De knipperlichten worden elk gevoed door een 350mA constant current voeding, de leds van het remlicht en de achterlichten krijgen ieder 20mA. Mijn plan is om de twee ledjes van de remlichten te vervangen door een heuse 350mA led. De twee leds voor het achterlicht worden er vier, en de knipperlichten laat ik zoals het nu is. De kap waarin ik alles monteer wordt echter nieuw. Die ga ik lekker 3D printen. Maar daarvoor moet ik eerst secuur de afmetingen en contouren van de kap opmeten.
Eerst de lengte van de kap...
... en de contouren. Vervolgens moet ik dat allemaal overzetten in Solidworks, en een eerste ontwerp maken. Nadat ik nog wat aanpassingen heb moeten doen heb ik iets dat past.
Nu moeten de leds erin. Ik ga hiervoor ruitjes printen: rood doorzichtig voor het achterlicht en het remlicht, en kleurloos doorzichtig voor de knipperlichten. In theorie zou het er dan als volgt moeten uitzien:
Aan de achterkant / binnenkant van de kap moet natuurlijk ook het een en ander gebeuren. Ik ontwerp twee houders voor de knipper- rem- en achterlichten, die ik er later op kan plakken.
Nu kan je dat op de computer natuurlijk wel allemaal mooi bedenken. Maar het moet ook uiteindelijk werken. Na het printen van de led ruitjes merk ik dat het licht van de leds haaks op de printrichting het best verstrooid wordt, dus moet ik daar rekening mee houden als ik ga printen.
Hierboven print ik een ruitje voor een van de knipperlichten. Liggend printen zou makkelijker en sneller zijn geweest, maar dan wordt het licht direct naar boven en beneden verstrooid. Al doende leert men.
Hier wordt de kap geprint, met heel veel ondersteuning voor de gaten.
Van die kap print ik er gelijk maar een paar, van verschillende materialen. Die moet ik vervolgens glad schuren en voorbereiden voor het spuitwerk, want de kap krijgt uiteraard dezelfde kleuren als de DF.
Hieronder het binnenwerk van de kap. De vier ledjes van de knipperlichten krijgen een eigen houder. Met dubbelzijdig tape plak ik ze vast.
Dit is de houder voor het remlicht (in het midden) en de vier leds voor het achterlicht.
Toen kwam het spuitwerk.
En dan het uiteindelijke resultaat.
In de volgende aflevering zet ik alles op- aan- en in de fiets. Zodat ik eindelijk dit project kan afronden.
Knap gedaan Rob, prachtig resultaat!
BeantwoordenVerwijderenDank ! 😊
VerwijderenDat heb je heel mooi gemaakt. Hoe is het uiteindelijk geworden? nog even wachten, ik ben benieuwd.
BeantwoordenVerwijderenGebruik een oude bankpas i.p.v een plamuurmes ! Het achterlicht heb je dan binnen 1 minuut zonder schade los.
BeantwoordenVerwijderenMooi achterlicht !
Een oude bankpas heb ik geprobeerd, maar die was niet stevig genoeg. Misschien van de verkeerde bank ;-)
VerwijderenVan de verkeerde bank, geweldig:-). vind het wel erg mooi wat je maakt. Heb nu een Alpha 7, en als je ziet hoe de verlichting daar in gemaakt is, kleine lampjes, maar een bak licht, echt goed, veel beter dan die ledjes. Omdat ze op de zijkant zitten en naar achtere schijnen, is de zijkant muts ook verlicht wat zichtbaarheid zijkant zwaar vergroot.
BeantwoordenVerwijderenDank. Ik las inderdaad dat jij sinds kort een Alpha 7 hebt. Over die achterlichtjes had ik al eerder gelezen, Ik vind dit een mooie oplossing.
VerwijderenDag Rob, ik ben een aspirant DF XL rijder, ga morgen een testrit doen in Dronten. Wat een prachtig achterlicht heb je ontworpen en gemaakt! Zo'n project als van jou lijkt me ook erg leuk om te ondernemen als ik een DF heb; moet dan wel een 3D printer aanschaffen en de nodige kennis en ervaring opdoen... Ik fiets morgen op mijn racefiets naar Dronten vanuit Utrecht, dan testrit van rond 40 km, gedeeltelijk per trein terug. Ik vind je blogs inspirerend en de foto's ronduit schitterend, ik houd ook van prachtige wolkenformaties. Groeten van Arjen
BeantwoordenVerwijderenDank! Veel plezier morgen.
VerwijderenHet was echt een prachtige testrit! Morgen ga ik naar Intercitybike om mijn gele DF XL op mijn maat te laten afstellen. Dan rijd ik testrondje en als het goed fietst naar Utrecht!
BeantwoordenVerwijderenGefeliciteerd, en een goede reis :-)
VerwijderenOndertussen vorige week Climate Classic ride gefietst in de DF, Utrecht Groningen. *:00 u gestart en aangezien ik in de eerste startgroep zat én op het stuk Utrecht-Gron de enige velomobilist was, ook de eerste bij finish in Groningen, 45 min voor de eerste twee wielrenners,
BeantwoordenVerwijderenGaaf ! Weet je ook of er op internet nieuwsberichten over zijn te vinden ? Lijkt mij leuk om daar wat foto's van te zien.
Verwijderen