06 juli 2020

Rij ervaring na een maand DF

Er zijn alweer ruim een maand en duizend fietskilometers voorbij gegaan sinds ik mijn trouwe oude Quest heb ingeruild voor een nieuwe glanzende DF. Het was toen nog zomer, terwijl het de laatste dagen wel heel erg op herfst lijkt.
In de Quest heb ik dertien jaar met veel plezier gefietst, maar in de DF heb ik de laatste vijf weken genoten.

De voordelen
  • De vering is stugger dan in de Quest. Dat rijdt wat onrustiger maar je hebt meer 'weg gevoel', en het bochtenwerk is zoveel leuker met stijve vering.
  • Deze fiets is een stuk stijver dan mijn oude (glazen) Quest. Als ik met de Quest een taluudje afreed wilde de versnelling wel eens verspringen, en voelde ik het zitje op de achterbeugel schuiven. In de DF verspringt of verschuift niets.
  • De beschikbare ruimte is natuurlijk minder, maar valt uiteindelijk nog behoorlijk mee. Vooral het opbergvak rechts achter is mooi gevonden.
  • Tijdens de testrit heb ik even rondgereden met een toerkap, maar dat was niets voor mij. Ik rijd veel rond met het dakje. Heerlijk stil (ook geen windgeruis meer, zelfs niet met stevige tegenwind). Bij regen blijf je redelijk droog, al blijft een schuimkap wel nodig (zeker als je stil staat)
  • De Schwalbe G-One speed light banden hebben het de eerste duizend kilometer prima gehouden. En dat wil wat zeggen, want ik heb heel wat te laat opgemerkte ex-bierflesjes onder mijn banden vandaan horen springen.
  • De fiets is stiller dan mijn oude Quest.
  • Ik heb her en der gelezen dat de DF zijwind gevoeliger zou zijn, maar daarvan heb ik tot nu toe niet veel kunnen merken. Ook tegen de wind in fietsen (zoals afgelopen zondag) lijkt makkelijker te gaan dan in de Quest.
  • De electra is erg netjes weggewerkt, en is bijna niet zichtbaar. Het enige vervelende is dat het klittenband van de schakelkast wel eens los wil raken.
De nadelen
  • Flintstonen gaat niet meer.
  • De beperkte bodemruimte. Ik heb al wat krassen aan de onderkant opgelopen, ik ga nog wat stootkussentjes 3D printen om de ergste schade op te vangen.
  • Het losse windscherm was niet zo'n succes. De bovenkant van mijn fiets is wit, en geeft bij zonnig weer vervelende reflecties in het scherm.
Verder had ik de eerste maand wat stuur problemen. Ik schatte een bocht verkeerd in, en probeerde vanuit stilstand wat bij te draaien. Daarna stond ineens mijn stuur scheef. Dat had ik vroeger als kind ook wel eens, en dan klemde je eenvoudig het voorwiel tussen de benen en draaide het stuur weer recht. Met een velomobiel gaat dat natuurlijk wat minder makkelijk, maar gelukkig kan je aan de onderkant van de fiets makkelijk de boel weer bijstellen.


Daarnaast had ik ineens het probleem dat wanneer ik het stuur een beetje losjes vast had, de banden soms heftig begonnen te zwabberen. Ik reed gelukkig niet al te hard, maar het was wel even schrikken. De uitlijning van de banden was goed, dus het moest ergens anders aan liggen. Een mailtje naar Intercitybike bracht uitkomst:

We kennen het probleem ook niet bij de df maar jij hebt een van de eerste fietsen met nieuwe voorwielkasten. Wat je zou kunnen proberen is je voorwielen iets naar voren of achter verplaatsen in de wielkast door de trekstang voor langer of korter te maken.

Als je er voor langs komt doen we het graag voor je maar het is een hele reis, misschien probeer je het liever eerst zelf thuis,

Nu is het aanpassen van de trekstangen ook geen rocket-science, dus heb ik dat eerst maar zelf geprobeerd. Ik heb heel behouden de beide trekstangen 1mm ingekort.


.... en jawel, het probleem was verholpen. Mogelijk moet ik nog wat meer corrigeren, want ik voel zo af en toe een trilling aankomen die binnen een seconde weer uitdempt.

Hier nog een plaatje van afgelopen zondag, in een winderig en bewolkt Biesbosch.





9 opmerkingen:

  1. Hier lees ik een tevreden gebruiker van de DF! Mooi, want het is een dure fiets, en het zou jammer zijn als die investering zou tegenvallen.............Nog veel veilige en plezierige kilometers toegewenst!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een tevreden gebruiker. Dank :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klink goed. Ik vond wel jouw oude quest mooier vond kleuren op de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Theo Mol16:16

    Ha Rob, ik herken een heleboel. Ik vond de df ook geweldig rijden, hij voelt dynamischer aan dan de quest. Uiteindelijk ben ik alweer een paar jaar onderweg met de Nimbus (een QXS) omdat de df in mijn woonplaats steeds vastliep op de drempels in de straten. Maar ik heb nog wel eens heimwee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Rob, als je de trekstangen langer of korter maakt veranderd je sporing. Het probleem zwabberen wielen in ontspannen toestand komt door een verkeerde sporing, de wielen hebben onderling ruzie omdat ze niet parallel staan aan elkaar. Ze willen allebei rechtuit rijden, maar door verkeerde sporing lukt dit niet, vandaag een Mango gehaald met 6 mm uitspoor, ik verbaas me elke keer hoe makkelijk (lees verkeerd) mensen met een velomobiel omgaan met sporing. Ze betalen duizenden euro's voor een snelle fiets en rijden rond met verkeerde sporing wat veel energie kost vanwege extra wrijving en banden, want ze slijten als een gek. Als ze niet meer zwabberen wilt het niet zeggen dat je sporing goed is. Voor de rest is het een mooie fiets. Je schrijft zelf al dat er nog een trilling in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip over de sporing. Ik zal dit nog even nalopen

      Verwijderen
  6. De wegervaring in een DF is naar mijn mening superieur door de naar voren aflopende motorkap met kijksleuf.
    Die introduceerde Bert Verhees in feite al met zijn Alleweder. Voorkomt een continu moeten turen in de verte zonder zicht op de weg net voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoewel Bert Bart moet zijn natuurlijk ;-)

      Verwijderen