Om even met punt twee te beginnen; dit is opgelost. Wanneer je het profiel van de GPS op Geocaching zet en daarna een track inlaad, wordt hierlangs geen route berekend en is de track gewoon zichtbaar op de kaart. Je kan dan eenvoudig via Trackback de ingevoerde track volgen. Het enige dat je dan mist zijn de piepjes bij een koerswijziging, maar dat vind ik eigenlijk eerder een voordeel dan een nadeel.
En dan nu het derailleur. Ik dacht zo, dat voorderailleur gebruik ik toch amper, kan dat er niet af ? Het risico bestaat dat de ketting dan sneller van het voorblad afloopt, maar misschien valt dit mee. Er is maar één manier om dit te testen; fietsen !
Dus ik de stoute (fiets) schoenen aan en op pad. Dan gelijk ook maar de GPS mee met daarin een leuke route, liefst een die ik nog nooit gefietst heb. De Brienenoordbrug. Dat is een goede. Met de fietsrouteplanner zet ik een route uit en die gaat als track de GPS in. Profiel goed gezet. Op pad.
Brug open in Gorinchem |
Er staat een zeer straffe zuidwester, maar het is droog en zonnig. Ik begin voorzichtig in onze hobbelige binnenstad, maar de ketting geeft geen krimp. Ook de Garmin geeft netjes aan dat ik op het juiste spoor zit, punt twee kan ook afgechecked worden. Eigenlijk kan ik dus na een halve kilometer alweer omdraaien en op de bank gaan zitten. Maar nee, de Quest zit net zo comfortabel, dus waarom dan gelijk niet even doorfietsen ?
Er staat zoals gezegd een flinke wind, en ik moet goed opletten om de fiets op het rechte pad te houden. In een zonnig en winderig Rotterdam kom in op voornoemde brug aan. Ik film en foto het een en ander en wend de steven naar het oosten. Nu heb ik de wind lekker in de rug en dat is nadat ik één van de vele voorsteden van Rotterdam ben uitgereden te merken ook. Met onbedwingbare spoed scheer ik over de dijk langs de Lek.
Maar dan vliegt onverwacht de ketting van het voorblad, net op het moment dat ik vanuit mijn rechter ooghoek een misselijk bruin-wit gevlekt keffertje zie opduiken. In de spiegel zie ik dat hij vervaarlijk grommend de achtervolging inzet. Ik voorzie een aanval op op zijn minst mijn halsslagader of een van mijn banden, maar ik heb nog zoveel snelheid dat het beest op zijn korte dikke pootjes al snel uit beeld verdwijnt. Ik rol voor de veiligheid nog een tiental meters door en zet daarna de fiets aan de kant.
Dan nu de ketting rond het voorblad. Dit moet geen probleem zijn dacht ik. Maar dat pakt anders uit. Ik leg de ketting met beleid op het voorblad en draai de cranck rond. De eerste tien centimeters liggen erop en daarna stokt de ketting. Geen beweging in te krijgen. Terug maar weer. Net op het punt waar de ketting de vloetgoot in verdwijnt is een lus in de ketting geschoten. Hoe komt die daar nou weer in ? Ik probeer 'm eruit te draaien, maar dat is niet zo eenvoudig. Op het moment dat ik de slag eruit draai, schiet deze er op een andere plaats weer in.
Wat is dit voor een toverij ? Een toverslag of een Franse slag ? Ik ga aan de slag. Ik draai de ketting nog een keer, maar nu zitten er twee slagen in, ik ben even met stomheid geslagen, maar laat mij niet uit het veld slaan of kisten door zo'n tegenslag. Ik open een nieuwe aanslag op de ketting, en ziedaar, ik weet het aantal slagen te reduceren tot één. Dat ziet er weer wat beter uit, zo zie je maar weer; als je je niet te snel uit het lood laat slaan los je de problemen met een armslag op. Nu een grote lus gemaakt en met een vlotte beweging win ik de slag en is de ketting verslagen. Ik leg deze met beleid om het voorblad en geef de cranck wederom een slag. Ook deze slag win ik, en ik kan eindelijk weer op pad.
Ik was eigenlijk van plan om door te fietsen tot Vianen, maar met die harde wind en losse ketting zie ik daar toch maar vanaf. Vooral met die wind moet ik uitkijken; rond de boerderijtjes die ik passeer zitten verraderlijke valwinden, en ik moet goed opletten, wil ik niet van de dijk donderen.
Bij Bergambacht ligt de pont al voor mij klaar, ik kan zo oversteken. Vijf kilometer voor Gorinchem krijg ik een lekke band. Eén van mijn F-lite bandjes is lek. De eerste keer nadat ze er ergens in februari zijn omgelegd. Ik heb het niet precies bijgehouden, maar ik moet er ongeveer 1000 kilometer mee gefietst hebben. Ik moet even zoeken naar het lek, want ik kan door de harde wind het gaatje niet goed horen. Na een paar minuten is het gat gedicht en kan ik naar huis.
Dat voorderailleur gaat er weer op. Dat wordt even een lastig klusje, maar het is niet anders. Want elke keer worstelen met een vette ketting is ook geen pretje. Ik ben nog steeds een beetje van slag ;-)
Route naar Brienenoord |
Brug over de Noord |
Schip op rivier de Noord |
Viaducten bij knooppunt Ridderkerk |
De Brienenoordbrug |
Heh wat een idiote situatie met die ketting...ik wist niet eens dat dat kon, een slag erin...
BeantwoordenVerwijderenHoe ga je nu die voorderailleur repareren ? Prutsen door de voetengaten, met je bovenlichaam/hoofd vanaf het instapgat de Quest in of de top eraf ?
Op mijn open ligger heb ik bij gebrek aan beter het voorblad verwisseld voor een standaard blad zonder bescherming aan de zijkanten om de ketting er niet af te laten lopen én geen voorderailleur. Tot nu toe is de ketting er 2 keer afgevlogen, allebei vlak nadat ik het blad had gewisseld. Nu rij ik er alweer een paar honderd kilometer zonder problemen mee, het kan wel goed gaat alleen is het in een velo wel een stuk vervelender om hem er weer om te leggen. Ik zit zelf ook wel eens te twijfelen of ik de voorderailleur in de mango eraf zal halen. Heb het kleinste blad werkelijk nog nooit gebruikt en die ene keer dat ik het wilde proberen... vloog de ketting eraf.. Misschien dat ik het bij een voorblad wissel wel direct achterwege ga laten.
BeantwoordenVerwijderen@Quezzzt: Ik zal het in eerste instantie wel proberen via de voetengaten. Anders moet de top eraf. En dat is minder natuurlijk.
BeantwoordenVerwijderenDag Rob,
BeantwoordenVerwijderenAls de ketting eraf vliegt is ie vrijwel zeker te lang.
Schakel eens op het grote blad voor en op het grootste blad achter. Haal het derailleurkapje achter eraf.
De kooi van de derailleur, de 'poot' voor niet-ingewijden, moet nu net onder horizontaal naar voren staan. Staat ie niet in die positie, haal dan enkele schakels uit de ketting tot de goede hoek is bereikt.
In deze stand doet de veer van de derailleur als kettingspanner zijn werk.
Op onze reis naar Ierland met mijn nieuw geleverde Quest schoot de ketting steeds over het kleine voortandwiel en regelmatig eraf.
Er zaten totaal 5 schakels teveel in. Daarna geen enkel probleem meer gehad. Nu, 25.000 km verder, nooit meer een afgelopen ketting gehad.
Let wel op, de kooi mag niet helemaal horizontaal staan. Dit betekent dat de ketting te strak staat en dan gaat de boel natuurlijk kapot.
Groeten,
Wim
Hoi Wim. Bedank voor de tip. Ik heb net het voorderailleur er weer op (heb de kap er even af gehaald). Ik zit nu met een wijntje in de tuin. Ik ga volgend weekend eens kijken naar de ketting.
VerwijderenMooie route, voor mijzelf ook heel goed bruikbaar. Die brug is de Allasserdamsebrug volgens mij, want de Papendrechtsebrug is van Papendrecht naar Dordrecht en dat zat zo te zien niet in je route..
BeantwoordenVerwijderenIk heb ooit wat stuken kunststof vlak naast het voortandwiel gemaakt toen ik ook steeds kettingproblemen had. Sindsdien heb ik geen last meer.
Groeten Cor
Oeps. Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Ik heb het derailleur er weer inzitten. De oorzaak van het verbuigen was de loszittende bus waarop het derailleur gemonteerd was. Kap eraf gehaald (het was mooi weer gisteren), en alles weer aangedraaid/ afgesteld. Het draait weer als een zonnetje.
BeantwoordenVerwijderenOeps. Je hebt gelijk. Ik heb het aangepast. Ik heb het derailleur er weer inzitten. De oorzaak van het verbuigen was de loszittende bus waarop het derailleur gemonteerd was. Kap eraf gehaald (het was mooi weer gisteren), en alles weer aangedraaid/ afgesteld. Het draait weer als een zonnetje.
BeantwoordenVerwijderenhey, het filmpje en de twee laatste foto's zijn van mijn ww-route (enig verschil is dat waar bij mij 'iets geels' onderaan de foto zit er bij jou 'iets roods' zit ;-)
BeantwoordenVerwijderenLeuk he, die van Brienenoordklim?
Die klim is inderdaad leuk, en de afdaling nog veel leuker ;-)
VerwijderenEen versleten ketting kan ook het probleem opleveren van aflopen, en bovendien als ie verder slijt nog veel meer narigheid. Even nakijken lijkt me.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor de tip. Maar mijn ketting is ca 17000 km oud. Volgens mij is dat nog vrij jong voor een Velomobiel. Ik dacht zo uit mijn hoofd dat zo'n ketting langer mee moest gaan.
Verwijderen