Afgelopen zaterdag de nieuwe as gemonteerd. Het wordt voor mij een klusje van niks, zo'n as vervangen, het achterwiel is er namelijk al een stuk of vijf keer uit geweest, dus ik ken de handelingen uit m'n hoofd. Vandaag is het dus beurt nummer zes.
In een poep en een scheet ligt het wiel er dus weer uit. Ik leg de oude en nieuwe as naast elkaar. Ziet er toch wel wat versleten uit, die oude as, zeker als ik 'm vergelijk met de glimmende nieuwe die ik net van Ymte gekregen heb. Maaarrr.... %#$%@ !!! wat krijgen we nou ??! De nieuwe as is een flink stuk langer ! Hoe zit dat nou ?? Hebben ze een kapitale fout gemaakt, daar bij Velomobiel ?
Nee Rob, even goed nadenken... Aan de oude as zat een lange smalle bout die de as aan de achterkant van het wiel op het wiel drukte. Op de nieuwe as zit een andere bout, en die is ook een stuk korter. Zou het... ? Ik leg de twee constructies inclusief bouten naast elkaar, en ja hoor, de nieuwe as is langer omdat de bout korter is geworden. Vandaar dus. Logisch dus.
Omdat de nieuwe as 'meer pas' was dan de oude, was ik bang dat ik flink wat geweld zou moeten gebruiken om de as door de lagers te drukken, maar dat was niet het geval. Met wat beleid en smeer en wat lichte drang ging de nieuwe as erin als Gods woord in een ouderling (erg makkelijk dus). Na deze werkzaamheden was het natuurlijk tijd voor een (flinke) testrit. Ik merkte geen verschil; de oude (gesmeerde) as was stil, en de nieuwe (gesmeerde) as was stil. Het enige verschil is dat ik met deze as langer stil kan blijven doorfietsen dan met de oude.
Toch nog even bij Ymte navraag gedaan over die langere as. Velomobiel heeft de as langer gemaakt zodat de naaf minder bewegingsruimte heeft wat tot loswrikken van de bout zou kunnen leiden. Om gewicht te besparen heeft Velomobiel hem in eerste instantie wat korter gemaakt. Dit houdt dus in dat m'n fiets met de nieuwe as weer een paar gram zwaarder is geworden. Zit ik niet mee, allemaal psychisch...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten