Afgelopen weekend aan de gang geweest met Humpty Dumpty; de gekwetste neus van m'n Quest. Door de crash van afgelopen woensdag is de epoxyhuid op een paar plaatsen flink geknakt. Er zitten geen scheuren, maar het glasvezel is her en wel wat los gekomen. Voordat ik aan de gang ga met het repareren van de gelcoat moet ik dus aan de gang met de inwendige fiets; de binnenkant van de neus.
De kap gaat eraf, dat maakt het werken wel wat makkelijker. Bovendien kan ik zo gelijk even naar m'n achterlicht kijken, want ik kwam er kort geleden achter dat dat ding niet meer werkte. Ik zie het al snel, het stekkertje zit los. Dit heb ik al eerder meegemaakt met die krengen. Met een tie-wrap zet ik het geheel nu echt vast.
Nu verder met het echte werk. Ik meet de beschadigde stukken op en knip wat matjes glasvezel op maat. Daarna meng ik de epoxy en breng ik de glasmatjes aan. Her en der zie ik de epoxy aan de buitenkant naar buiten komen. Ik laat het geheel een dag uitharden.
Op zondag gaat de buitenkant van de fiets eraan geloven. Rob Jansen gaf mij al de tip om zoveel mogelijk de uitstekende en gescheurde stukjes gelcoat te verwijderen. Met een dremel gaat dit snel. Bij polyservice had ik pasteuze epoxyhars en rode verfstof gekocht. Ik maak het aan en smeer het in de naden en kieren. Het is lastig spul. Het werkt niet zo lekker als lakplamuur, maar het is na harding wel een stuk flexibeler. En ik zit er niet op te wachten dat het spul er na een half jaar weer afkomt.
Omdat de weersvoorspellingen niet goed zijn, en ik geen zin heb op morgen in de file naar Gouda te zitten, gaat de kap er weer op en wordt de fiets rijklaar gemaakt. De neus ziet er nog niet gelikt uit, maar hij is nu tenminste weerbestendig. Later komt het afwerken wel....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten