25 juni 2006

Accu's en lampen

Afgelopen zaterdag kwam m'n laatste grote bestelling binnen. De talloze blogs waarin werd gesproken over roestige accu contacten indachtig, ben ik internet afgestruind naar mooie en goede koppelingen. Tenslotte kwam ik bij het bedrijf Binder in Duitsland uit. De website is Duits-duidelijk (Pünktlich und Gründlich) maar de keuze is groot. Na lang puzzelen heb ik tenslotte de juiste connectoren gevonden. Maar in Nederland een winkel vinden die de spullen kon leveren, dat viel nog niet mee. Uiteindelijk kwam ik bij Rotor in Amsterdam uit, levertijd zes weken. De bestelling kostte een smak geld, maar aangezien ik het risico van kortgesloten Li-Po accu's en een uitgebrande Quest wil vermijden (Li-Po's kunnen goed fikken) is dat mij het geld wel waard. Nu zijn de connectoren dus binnen en kan het monteren beginnen. De twee accu's die ik heb krijgen een mooi waterdicht kistje, en een piepschuimen bedje beschermt ze tegen schokken en stoten. Vervolgens de connectoren eraan en de zaak kan dichtgeschroefd worden.



Project koplampen vordert gestaag. Waar ik het tot nu toe nog niet over gehad heb, is het monteerwerk en de ophanging van de lampjes àchter de koplampen. Deze schade ga ik nu inhalen. De lampen worden gemonteerd in een cylinder met een diameter van 90mm. Deze cylinder heb ik gemaakt door een stuk karton met een dikte van 2mm nat te maken, te buigen, op te laten drogen, en een bad epoxyhars te geven. Het resultaat is een harde koker die watervast en licht is, een waar ik met epoxy vanalles aan kan metselen. De basisplaat waar de drie LEDjes op gemonteerd zijn heeft een diameter van 45mm. De Luxeon K2 LED's zijn als ze uit de verpakking komen nog niet gebruiksklaar. De warmte-afvoerplaat waarop de Luxeon star LEDs gewoonlijk gemonteerd zijn ontbreekt. Dat komt in mijn geval goed uit, want die heb ik toch niet nodig. Van de vier pootjes die een K2 telt, worden er maar twee gebruikt. De niet gebruikte knip ik weg. De onderkant van de K2's voorzie ik van warmte geleidende pasta, en daarna gaan ze op de basisplaat. Verder plaats ik als derde LED een oranje 1W Luxeon, die ik als knipperlicht ga gebruiken. De LED soldeer ik eerst los van z'n onderplaatje. Daarna gaan de lenskapjes erop. Aan de achterkant van de LED-montageplaat komt een koelribbetje, gemonteerd met warmte geleidende kleefpasta.

De montage van de plaat aan de cylinder heb ik zo gemaakt dat deze later nog instelbaar is, zodat ik de koplamp, als deze eenmaal in de fiets gemonteerd is, af kan stellen.



Overigens; ik loop nu een beetje kreupel. Om alvast te wennen aan SPD-pedalen heb ik deze kortgeleden op m'n Optima Condor gemonteerd. Gisteren een rit Gorinchem -Brakel -Woudrichem - Gorinchem gemaakt. Onderweg zag ik vanuit de verte de pont van Brakel net op mijn oever afstevenen, dus ik schakelde een paar tandjes bij om niet buiten de boot te vallen. Ik bereikte het veer op tijd, maar toen ik op de pont tot stilstand kwam, was ik even vergeten dat m'n voeten nog vast aan m'n pedalen zaten. Toen de zwaartekracht mij eenmaal in z'n greep had, was het te laat. Met een harde smak kwam ik op het dek van de pont terecht. Ik werd overeind geholpen en kon wat stijfjes m'n weg vervolgen. Vanochtend echter strompelde ik als een bejaarde man de trap af, die pedalen zal ik zo gauw niet meer vergeten....

Overigens 2: zoals velen vóór mij op ligfiets.net al schreven; het fietsen met SPD-pedalen is inderdaad een verademing, nu alleen nog het afstappen.....

1 opmerking:

bassertief zei

Tja, Rob, zo gaat dat in het begin met SPD-pedalen ;-) Het is mij een keer met een tandem overkomen (vriendin woedend natuurlijk) en op de racefiets (vriendin stond ernaast te schudden van de lach). Geen letsel verder, maar wel het voornemen om die krengen goed gesmeerd te houden, want daar kwam het telkens door. In een velomobiel loop je geen enkel risico, omvallen is er niet meer bij.