Toen ik een half uur later met een duf hoofd ging kijken zag ik het al aan de scheve stand van de fiets: de linker voorband was leeg. Bij nadere inspectie bleek dat deze inderdaad geklapt was, doordat de binnenband zich door de canvas wang van m'n F-Lite bandje had gewurmd, en daar de spreekwoordelijke geest had gegeven, met voornoemd geluid als eindresultaat. Bij Wim Schermer gelijk twee nieuwe banden besteld, en besloten de boel te vervangen als ik mij weer wat beter voelde.
Einde band |
De F-Lite band is aan de zijkant relatief dun, dus zal deze een stuk sneller doorslijten dan de banden waar ik voorheen mee fietste. Ik zal in het vervolg de bochten toch wat behoudender moeten aansnijden, om te voorkomen dat ik in 2015 weer met een klapband kom te staan, want ik moet er niet aan denken dat dit gebeurd zou zijn op het moment dat ik met volle vaart de Brienenoord brug af kom denderen. Misschien heb ik een trouwe Velomobiel-Bescherm-Engel op m'n rode smurfenmuts zitten, maar de klapbanden die ik tot nu toe gehad heb (2!), vonden plaats op het moment dat de fiets stil stond. Of dit puur toeval is, of door een door mij niet begrepen natuurkundig / quantum mechanish verschijnsel moet nog blijken. Daarvoor moet ik eerst meer klapbanden hebben gehad, maar ik voel er weinig voor om dit experiment uit te gaan voeren.
Ik heb in ieder geval na de bandenwissel van een week geleden weer een compleet stel nieuwe bandjes onder m'n fiets zitten. Nu eerst nog herstellen van de griep, want ik voel mij nog niet helemaal je-dat.
Dag Rob,
BeantwoordenVerwijderenIk heb de randen van mijn wielkasten rond geschuurd. Voorheen voorzag ik de banden ook wel van een randje Bison Rubber Repair.
Groeten,
Wim
Hoi Wimn,
BeantwoordenVerwijderenBison rubber repair is inderdaad een tip. Ik zat al te denken om de stuur uitslag op de een of andere manier mechanisch te beperken.