Twee weken geleden de buitenkabel van mijn linker rem vervangen. Een klusje waar ik nogal tegenop zag, want de oude buitenkabel moest eruit, en de nieuwe er weer in. En dat betekent pielen in donkere, moeilijk bereikbare plaatsen.
Eerst maar de kabel eruit. Alle zichtbare tie-wrappies doorgeknipt, maar ik voel nog steeds dat de kabel ergens vast zit. Met de camera van mijn telefoon een foto gemaakt van de stuurbuis holte. Daar vind ik nog een tie-wrap, op een onmogelijke plaats.
Het ding zit gelukkig niet heel erg vast, en ik kan 'm met wat peuter en prutswerk, en met heel veel beleid en geduld langzaam aan over de stuurstang naar mij toe trekken. Kniptang erop en de kabel is los, en ik kan 'm uit de fiets trekken. Ik leid de remkabel door de buitenkabel om erachter te komen waar het ding nu blijft steken. En dat is hier:
Een minieme beschadiging in de buitenmantel heeft er kennelijk voor gezorgd dat water er door naar binnen kon, en toen kon roest verder zijn werk doen.
Dat wordt dus een nieuwe buitenmantel. Contact opgenomen met Intercitybike, en na een paar dagen was de kabel binnen, 100 cm KEB-SL Jagwire. Bij de lokale fietsenwinkel had ik al een remkabel gekocht, want de oude is niet meer bruikbaar. Dit komt omdat de schroefnippel die erop zit de kabel dermate vervormd heeft dat deze niet meer door de buitenmantel te trekken is.
Dit zijn (bij mij) de standaard schroefnippels die op de remkabel in de DF zitten:
Hiermee is van alles mis:
- De schroefkop op de buitenmantel is een gewone platte 19e-eeuwse schroefkop. Hierop zou een flinke schroevendraaier moeten passen, maar dat lukt niet, want de schroefkop is zo smal dat de schroevendraaier er niet op past. Bovendien is de buitenmantel van messing, dat roest natuurlijk niet, maar is ook veel zachter dan RVS. Dus die schroefkop draai je zo kapot.
- De aandraai schroef is van ijzer. En dus gaat dat roesten. En dat deed het ook bij mij. Nu is mijn kennis over metaal techniek wat roestig 😉, maar een ijzeren schroef in een messing huis is vragen om narigheid (iets over galvanische corrosie..)
- Verder heeft de aandraai schroef een heel erg oncoulante sleutelmaat. Waardoor je verder moet met een bahco.
- Het gat waardoor de remkabel gevoerd moet worden is zo groot, dat de kabel bij het aandraaien van de schroef heel erg vervormt. Hierdoor is het niet meer zo eenvoudig de schroefnippel te verschuiven (als dat nodig is).
Nu was na twee jaar fietsen bij mij de zooi dus zo vast geroest dat ik de hele donderse zooi heb doorgeknipt en een nieuwe kabel met een andere schroefnippel heb gekocht.
Maar ik dwaal af. De kunst was nu om de nieuwe kabel met alle schroefjes en boutjes door de buitenmantel te voeren. Dat was nog opletten, want ook het aluminium buisje van de handrem moet ik meenemen. Het doorvoeren van de buitenkabel door het rubberen doppie in de DF en de stuurruimte eronder viel nog mee. Daarna alles aansluiten en met de nieuwe schroefnippel de handrem grof afstellen. Tie-wrappies vast. Fijn afstelling op het stuur doen, en ik kan weer ongeremd fietsen 😊.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten