14 juni 2014

De Breuk

Als je weet waar je moet zoeken is een probleem zo verholpen. Ik werk in de automatisering, en weet daar dus alles van. Maar ook op fietsgebied gaat deze regel op. Enkele weken geleden hoorde ik aan het eind van een lange fietsrit een luide metaal-achtige 'ping' vanachter mijn fiets komen. Ik zou dit weer direct vergeten zijn, als ik niet het weekend daarop naar de Zuidoost Beemster moest fietsen.

Ik was nog geen paar honderd meter onderweg of ik hoorde bij de eerste hobbel in de weg mijn achterwiel tegen de binnenkast aan schuren. Omdat ik met een Risse demper rijd, vermoedde ik dat deze mogelijk leeg was gelopen. Nu heb ik het pompje voor de demper gewoon altijd mee, dus dat was geen probleem.

Wat wel een probleem was, was de bestuurder van de fiets. Het was nog vroeg, en ik was kennelijk nog niet helemaal wakker. Ten eerste had ik geen idee wat de druk ook alweer moest zijn. Ten tweede; hoe moest ik het ventiel ook alweer aansluiten ? Ik pruts het een en ander, en met een korte sis hoor ik het laatste restje lucht uit de demper lopen. Hoe ik ook rommel en pruts, het lukt mij niet om er weer lucht in te krijgen. Sukkel. Waarom neem ik die zooi ook mee als ik niet weet hoe er mee om te gaan ? Kluns.

Maar zo'n kluns ben ik nu ook weer niet, want de oude demper ligt ook nog ergens in m'n fiets ! Ik rommel wat in het vooronder en heb het ding weldra gevonden, ergens tussen mijn gereedschapstas en een reserve band. Risse eruit, oude veer erin, en fietsen maar weer.

Maar wat hoor ik ? Nog steeds loopt de band lichtjes aan bij elke hobbel !! Wat is dit nu ?? Als fietsend zit ik mij af te vragen wat hiervan nou de oorzaak is. Heb ik de stelschroefjes van de achterveer te kort ingesteld, waardoor de veer te kort is ? Vreemd. Ik fiets die dag 200 kilometer zonder verdere nare voorvallen en vergeet het weer een beetje.

Tot afgelopen weekend. Een mooie tocht naar Kinderdijk gemaakt, en weer klinkt het aanlopen van de achterband mij als helaas al te bekende vervelende muziek in de oren. Eenmaal thuis gaat het hele achterwiel eruit, voor een grondige inspectie van de wielkast. Zo te zien heeft het loopvlak van het wiel NIET tegen de binnenkant van de wielkast aan gelopen. Vreemd.... Ik inspecteer de achterband nog eens goed, en bespeur heel lichte slijtplekken aan de zijkant van de band. Een blik in de wielkast leert mij dat het achterwiel waarschijnlijk tegen één van de moertjes heeft aangelopen. Hmm. Dan lijkt het erop dat het de ophangbrug moet zijn die niet helemaal meer in orde is. Ik ben bang dat de hele brug gescheurd is en durf eigenlijk niet te kijken, tot deze zaterdag ochtend...

Ik uit bed. Fiets uit bed. Zitje omhoog. Kettingbeschermer opgetild. Probleem gevonden !! In 30 seconden !!


Deze stang kende ik natuurlijk al wel, en ik weet nu ook precies waar deze voor dient. Het leven is soms erg simpel, en zeker deze zaterdag ochtend. Ondertussen heb ik een mailtje naar velomobiel.nl gestuurd, deze reparatie wordt gelukkig een fluitje van een cent.

2 opmerkingen:

VeMotie zei

Ik rijd sinds enkele weken ook met een Risse demper en zat laatst nog aan te denken wanneer ik deze de eerste keer zou moeten oppompen. Heb wel een demperpomp maar nog niet gekeken hoe dit ook alweer moet. Misschien ook wel handig om die pomp ook altijd mee te nemen (naast de gewone pomp). Of natuurijk de oude demper (helaas wel weer extra gewicht).
Maar waarom neem jij allebei mee? Zowel de pomp als de oude demper? Ik ga even kijken welk van de twee lichter is en die gaat dan maar mee (voor alle zekerheid ;-)

Rob Broek zei

Hallo VeMotie
De reden waarom ik allebei mee heb (zowel demper als pomp), is dat ik wel eens verhalen van mensen gehoord heb (ik weet niet meer wie), dat een Risse demper lek raakte. Ik rijd soms nog wel eens lange tochten, en daar kan je dan mooi mee zitten. Ik sleep wel meer zooi dat ik nooit hoop te gebruiken (leuk voor een nieuw artikeltje ;-)