26 april 2013

Achterbrug verwijderd en lager raadsels

Afgelopen woensdag het linker voorwiel  een grote beurt gegeven. Nu ik eenmaal weet hoe dat moet, zo'n voorwiel demonteren, is het een fluitje van een cent. De kogelkopjes komen maar moeilijk los; van enige smering is helemaal geen sprake meer. Het enige dat ik aantref is een zwarte droes, flink aangekoekt aan de kogeltjes. Ik neem mij voor om deze punten elke 10.000 km een keer onderhanden te nemen, om overmatige slijtage te voorkomen.


Na het schoonmaken van de beide voorwielen zijn nu de lagers van het achterwiel aan de beurt. Daarvoor moet de achterbrug eruit. Op internet al lopen zoeken hoe andere Questrijders dit gedaan hebben, maar ik kom er niet echt uit. Het lijkt erop dat Velomobiel regelmatig de achterwiel ophanging bijwerkt en wijzigt. De huidige Quests worden namelijk met een andere achterbrug geleverd dan de brug die bij mij in de fiets zit.

De achterbrug


Aan de gang dan maar, ik zie wel hoever ik kom. Achterwiel los, derailleur eruit. Aan de kopse kanten van de brug, op het punt waar de achterbrug schartniert, zitten twee boutjes. Ze gaan alletwee los. Een van de boutjes houdt een messing bus op zijn plaats. Ik duw een schroevendraaier tussen de flens van de bus en het aluminium huis en kan daarna de hele bus uit het huis trekken. Daarna kan de achterbrug eruit.

Voordat ik het achterwiel en casette verwijderde, ook nog even gekeken naar de kettingloop wanneer de ketting op het kleinste achterblad ligt. De ketting wil daar namelijk nooit stabiel op draaien. Als ik het zo bekijk lijkt het erop dat de ruimte tussen ketting en het huis van de achterbrug wel erg klein is, zou het kunnen zijn dat de achterbrug de ketting van het kleinste blad drukt ? Ymte hier maar eens over gemaild.

Waar ik Ymte ook over gemaild heb, is het aantal lagers in de achteras. Bij Wim Schermer heb ik er 3 besteld, maar bij mij kwamen er maar twee uitrollen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik er één toaal en volledig versleten heb. Dat zou wel knap zijn. Ik heb Wim hierover gemaild, maar hij was dit tot nu toe ook nog niet tegen gekomen. Voor de geïnteresseerden heb ik even een dwarsdoorsnede van mijn achteras gemaakt. Niet op schaal. Dat dan weer niet.

Dwarsdoorsnede achteras
Voor het invreten van de ketting in de achterbrug heb ik twee theorieën.
1: de afstandsbus tussen de twee lagers is ingesleten (dit kan ik ook een beetje zien) waardoor het linker lager meer naar binnen is gedrukt en de cassette dichter tegen het huis van de achterbrug loopt
2: de cassette bus in de cassette is ingesleten, waardoor ook weer de cassette dichter tegen de achterbrug loopt. Theorie 1 heeft op dit moment de voorkeur, met een gokkans van 70 tegen 30. Ben benieuwd wat de experts bij Velomobiel hierover te zeggen hebben.

De twee lagers met de afstandsbus

De ingevreten achterbrug

2 opmerkingen:

Quezzzt zei

Jouw vroege versie Quest heeft kennelijk 2 lagers gehad...

Ik ben benieuwd of je dan ook indien gewenst kunt 'upgraden' naar 3 lagers met andere afstandshouders/busjes of wat men in de nieuwere questen heeft, zonder een andere achterbrug te moeten aanschaffen.

Of dat het zowiezo nodig is....als 2 lagers al die tijd goed functioneerden ?

Heb je eigenlijk ook je voorwielen voorzien van die E2 lagers ?

Rob Broek zei

Ik ben eigenlijk ook benieuwd. Eerst maar het antwoord van Velomobiel.nl afwachten. In mijn voorwielen zitten nog gewoon de oude lagers. Die waren nog in orde. Misschien gaan ze er bij de volgende klusronde uit.