16 februari 2009

Een beugel voor de GPS

Nu moet die Garmin Colorado natuurlijk een mooi plaatsje in mijn fiets krijgen. De eTrex zat aan de rechterkant tegen de Questhuid geplakt, op een 'statief' van een afgezaagde bezemsteel. Dat beviel mij niet. Slecht afleesbaar, altijd turen naar de juiste route. Talloze keren ben ik in de berm beland omdat ik op de GPS probeerde te achterhalen of ik de afslag die ik net voorbij reed tóch had moeten hebben. Vaak ging het maar net goed....

Dat wil ik dus niet meer. Maar waar dat ding dan te laten ? De beide wielkasten zijn al bezet. Links door de kilometerteller en een digitale thermometer, rechts door de schakeldoos voor de verlichting. Al zittend in de fiets houd ik de Colorado dan weer hier, en dan weer daar. Hmmm, een mooie plaats zou het stuur zijn. Past dat ? Jawel het past. Het idee is er, nu nog de uitwerking. Bij de plaatselijke doe-het-zelf boer koop ik een aluminium haak en een 20mm pijp van hetzelfde materiaal. Na wat zagen, vijlen, boren en schroeven heb ik onderstaande houder gefabriceerd:



Links ligt de houder. Het kale deel van de beugel gaat met tie-wraps tegen het stuur. Ik monteer het geheel en maak een testrit. De construktie moet nog een klein beetje afgesteld worden. Na de aanpassing zit alles goed. De Colorado is goed afleesbaar, ook in het volle zonlicht. Een tweede project is het voorkomen dat ik tijdens mijn langere ritten niet afhankelijk ben van batterijen. Ik heb twee keer 12 volt aan boord, en het is zonde om die niet te gebruiken. De Garmin Colorado wordt gevoed via een mini-USB plug. Er zijn voor de Garmin 12V autoladers te koop, maar die vind ik vrij duur. Bovendien heb ik ergens in een la nog zo'n lader liggen. Weliswaar van een ander apparaat, maar USB is USB. Er zijn wat kleine verschillen in de manier waarop een en ander wordt aangesloten, maar het basisprincipe gaat uit van een 0-kabel en een +5V kabel. Verder wordt er soms gebruik gemaakt van een weerstand in combinatie met een derde kabel, maar ik ga het eerst maar op de simpele manier proberen.

Met een dremel slijp ik de 12V sigaretten-plug van de autolader voorzichtig open. Hierin vind ik de schakeling die de accuspanning reduceert naar 5V. Op het printplaatje is duidelijk aangegeven wat de + en de - moet zijn, dus er zijn verder geen problemen. Ik haal de schakeldoos uit de Quest en maak wat plaats. De LED-dimmers gaan eruit. Ik heb ze eigenlijk nooit gebruikt. Na wat pas-, meet- en soldeerwerk krijg ik het geheel aan de praat. De twee adertjes in de USB-kabel verleng ik door naar het stuur, en sluit ik aan op de Garmin. En waarempel, het werkt ! Ik blijf mijzelf verbazen.......

2 opmerkingen:

  1. Hi Rob,
    Mooi resultaat, maar wat win je er mee. Mijn Garmin Oregon doet 16 uur met een setje oplaadbare accu's. Dit wordt 10 uur als de achtergrond verlichting continue op vol aan staat. Het verwisselen van de twee batterijtjes kost helemaal 20 seconden.
    Ik heb heel goede ervaringen met de zogenaamde automotive mode. Ook op de wielkast voortreffelijk af te lezen.
    Groeten,
    Wim Schermer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk heb je gelijk. Maar ik ken mijzelf, en heb alleen extra batterijen mee als ik ze niet nodig heb, en omgekeerd. En over die automotive mode, die is inderdaad goed af te lezen, ook vanuit de wielkast van de Quest (maar die heb ik dus al volgebouwd).

    BeantwoordenVerwijderen